>Un tranvia pel Camp de Tarragona

>

Les infraestructures ferroviàries necessiten d’un llarg procés de maduració i execució però és important fer passes segures i amb un objectiu clar. És per aquest motiu que és una gran notícia l’anunci avui de la redacció de l‘estudi informatiu del tramvia del Camp de Tarragona, per un import de 647 mil €. Aquest document definirà els sistema constructiu del tren lleuger i a principis de l’any que ve es sotmetrà a informació pública per definir el projecte a partir del diàleg amb les institucions locals. Des del Govern de Tarragona, també propiciarem que en aquest diàleg estiguin les associacions dels empresaris del transport, en aquest cas la FEAT.

El Tramcamp és, doncs, un projecte de progrés, que els socialistes hem defensat des de fa anys i que haurà de millorar d’una forma clara la mobilitat en el nostre territori. El pas cap a un transport col·lectiu és complex, quan tots estem acostumats a utilitzar el cotxe per tot, tot i això des de les administracions públiques hem de generar l’estructura perquè pugui ser possible. El creixement del preu del petroli i la conscienciació col·lectiva (cada cop més majoritària) de l’impacte del canvi climàtic farà que la mobilitat pública guanyi adeptes en pocs anys, donant sentit a totes les mesures que s’estan impulsant ja des del Consorci del Transport de Tarragona.

Implantació d’un sistema tramviari al Camp de Tarragona 647.175 euros

D’altra banda, el Consell d’Administració de Gisa ha adjudicat la redacció de l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental per a la implantació d’un sistema tramviari al Camp de Tarragona, per un import de 647.175 euros.

Per tal de millorar la mobilitat en transport públic al Camp de Tarragona, al 2005 la Generalitat va redactar un primer estudi de traçat per a l’establiment d’un tren lleuger. Aquest sistema comportaria la construcció d’una nova infraestructura especialment dissenyada per connectar els diferents nuclis urbans, amb característiques de tramvia pel que fa a la velocitat comercial. Aquest estudi definia tres eixos diferenciats : Vila-seca – Cambrils, Vila-seca –Reus i Vila-seca – Tarragona, amb un ramal cap a a l’aeroport de Reus.

Posteriorment, el Pla d’Infraestructures del Transport de Catalunya 2006-2026 va apostar per establir un sistema de tren-tramvia, que combina els dos sistemes per millorar la competitivitat del transport públic.

Combinació de tren i tramvia

En aquest context, la redacció de l’estudi informatiu d’implantació d’un sistema tramviari al Camp de Tarragona que ara s’ha adjudicat permetrà valorar i analitzar la viabilitat tècnica i ambiental del sistema combinat de tren i tramvia, present actualment a d’altres ciutats europees. Aquest sistema presenta les característiques d’un tramvia en els trams estrictament urbans, mentre que adopta les funcions d’un tren de rodalia en sortir d’aquests límits, amb velocitats comercials de prop de 80 km/h.

El nou sistema de transport públic combinat s’haurà de dissenyar tenint en compte els possibles aprofitaments de la infraestructura ferroviària actual que es pugui alliberar amb les modificacions previstes amb la reestructuració dels serveis ferroviaris per l’arribada de l’alta velocitat i la construcció del corredor mediterrani.

L’estudi abastarà un total de sis municipis que sumen una població de 300.000 habitants: Cambrils, Salou, Vila-seca, Reus, Tarragona, i una petita part de Vinyols i els Arcs.

Pel que fa al traçat, haurà d’estudiar els possibles recorreguts dels diferents eixos, en la línia de l’estudi de viabilitat del tren lleuger, per tal de comunicar l’interior de l’Àrea del Camp de Tarragona, amb la capital i els municipis de la costa, que registren una important demanda de mobilitat, sobretot durant els mesos d’estiu.

Finalment, allà on no sigui competitiu el sistema de tren – tramvia, s’analitzarà la possibilitat d’establir carrils bus per a millorar la velocitat comercial del transport públic per carretera.

Per Begoña Floria

Periodista, socialista y actualmente concejal en Tarragona. Me apasiona todo lo que tiene que ver con comunicación, sociedad en red y nuevos liderazgos sociales

2 thoughts on “>Un tranvia pel Camp de Tarragona

  1. Tondo Rotondo says:

    >La del Tramcamp és una bona proposta. us animo a treballar-hi, sense interferències vinculades a cases d’autobusos (*) y hasta aquí puedo escribir.

  2. Begoña Floria says:

    >No sé qué vols dir. En qualsevol cas els processos de concesions estan reglats, ja ho saps. I estic d’acord, el Tramcamp és un bon projecte.

Comments are closed.