Tots som responsables del que passi amb l’EMT

Article publicat a Diari de Tarragona

Ens trobem en un moment certament complicat per les finances locals i hem de reduir en 3 ME l’aportació municipal a l’Empresa Municipal de Transports de Tarragona, amb ajustos difícils i amb responsabilitat. Com a presidenta de l’EMT he presentat una proposta treballada i realista que, com sempre he dit, no puc tirar endavant unilateralment. Des de CiU ja se’ns ha  dit públicament que no donaran suport sense donar una alternativa, i des del PP es continua estudiant el tema. El futur de l’EMT és, doncs, encara incert.

Els problemes econòmics fa anys que s’arrosseguen. Només cal fer una mica de memòria per recordar com estava l’empresa després de quinze anys de gestió de CiU, amb herències desgraciades que encara patim, com el rènting fet sobre autobusos que ja eren propietat de l‘EMT. Ara toca, però, mirar endavant. Tenim l’oportunitat de dur a terme un canvi de model en el transport públic de la ciutat, fer-ho realment més eficient i amb més qualitat. Aquest canvi, previst en el marc del Pla de Mobilitat Sostenible de la Ciutat, s’hauria de dur a terme l’any 2014 i si podem abans. Tot i això, com a pas previ a aquest canvi, hem de prendre mesures d’ajust urgents per culpa de la crisi. Cal salvar l’empresa i garantir el seu futur.

Parlo de mesures internes, amb un ajust important a l’estructura (ja hem reduït càrrecs directius), re-negociació dels contractes del proveïdors, revisió de costos i l’ampliació de les línies de negoci amb la gestió de la grua municipal. També mesures externes, amb una reducció del servei traient línies duplicades i en hores de poca gent. Segons l’estudi que hem fet, exhaustiu i complert, afectaríem només el 4 per cent dels usuaris i estalviaríem molts diners.

Certament també cal pujar el bitllet (fa 4 anys que es fa) sabent que això significa un esforç. Tot i això, ho serà més pels usuaris esporàdics. Podríem haver optat per increments altíssims, com han fet Reus o Barcelona. Tot i això preferim un augment raonable d’un 2,9% ponderat (la mitja es fa amb tots els bitllets, també els gratuïts) i que està sota de l’IPC del transport, el 3,4%.

Són temps difícils i la pregunta és clara. Volem aportar solucions per salvar l’empresa i mantenir un transport públic de qualitat a Tarragona o simplement posar pals a la roda? Tots som responsables del que passi amb l’EMT i la ciutadania mereix una resposta.

Per Begoña Floria

Periodista, socialista y actualmente concejal en Tarragona. Me apasiona todo lo que tiene que ver con comunicación, sociedad en red y nuevos liderazgos sociales