>Polítiques creatives per guanyar cohesió social

>ARTICLE PUBLICAT AL DIARI MÉS TARRAGONA

Els nous problemes requereixen de noves solucions i la creativitat és més necessària que mai si volem aplicar realment polítiques públiques efectives que i serveixin per millorar la qualitat de vida dels nostres ciutadans i ciutadanes, que és, al cap i a la fi, l’objectiu principal de l’Ajuntament. És per això, que l’alcalde Josep Fèlix Ballesteros ha fet una aposta sense precedents a Tarragona per obrir camins que permetin assolir majors quotes de cohesió social i d’igualtat d’oportunitats per tothom, una aposta que treballa a partir de noves eines, especialment donant vida a la tecnologia i cercant fórmules innovadores de proximitat amb la ciutadania. D’això i d’altres qüestions vam estar reflexionat divendres i dissabte passat en unes jornades al Complex Educatiu de Tarragona, que van ser tot un èxit d’assistència.

L’àrea de Comunicació, Societat de la Informació i Participació treballem buscant i fomentant aquesta “creativitat” en la gestió pública per donar resposta a les necessitats ciutadanes del segle XXI. El Club dels Tarraconins ha estat un exemple. Tot just acabem de passar el soci 7.000 i en un temps rècord, quinze mesos, veiem els primers resultats dels objectius marcats: afavorir un sentiment de pertinença i d’estima per Tarragona dels nostres nens i nenes sigui quina sigui el seu origen cultural, social o econòmic; treballar els valors de la solidaritat, la cura de l’espai públic, la cultura de l’esforç i el gust per la cultura, entre molts altres; i esdevenir motor de moltes activitats i entitats que donen dinamisme a la ciutat i afavoreixin marcs de relació i, en definitiva, de cohesió social.

En la mateixa línia estem treballant des l’àmbit de societat de la informació. Més enllà de posar en marxa una nova web, més dinàmica i accessible, hem impulsat decididament el servei de telecentres, pel qual passaran aquest curs 1.041 alumnes. Cal remarcar, que es tracta de donar vida a la tecnologia, de fer que tots els tarragonins i tarragonines sense excepció es puguin incorporar en igualtats de condicions a la societat digital, a aprendre a buscar feina per internet, a saber com comunicar-se millor, a poder comprar en la xarxa, a estudiar on-line… La Tarracowiki, que posarem en marxa en breu, o els punts wifi gratuïts a edificis públics i centres cívics, són altres iniciatives impulsades des de l’Ajuntament per assegurar que cap ciutadà de Tarragona es quedi despenjat en una societat cada cop més canviant i amb noves formes de fer i de comunicar-se.

La tasca no és fàcil, perquè les noves formes de fer, allò desconegut i innovador genera grans pors i incomprensió d’alguns sectors, els més conservadors. Per aquesta raó, moltes de les iniciatives que hem posat en marxa són focus immediat de l’atac fàcil d’aquells que estan instal•lats en l’immobilisme i que tenen dificultats en aixecar la mirada i apostar per la creativitat en les polítiques públiques. Tot i això, és evident que ningú va dir que fos fàcil governar, pensar en els interessos col•lectius i treballar per tothom en una societat cada cop més canviant i complexa.

L’important, doncs, és que tenim clar el camí i hem treballat i treballarem dur, superant dificultats i resistències, per seguir treballant per la cohesió social amb polítiques creatives que donin resposta a les demandes que ens fa la ciutadania.

Begoña Floria Eseberri. Tinent d’alcalde delegada de l’àrea de Comunicació, Participació i Societat de la Informació de l’Ajuntament de Tarragona

Per Begoña Floria

Periodista, socialista y actualmente concejal en Tarragona. Me apasiona todo lo que tiene que ver con comunicación, sociedad en red y nuevos liderazgos sociales