Mereixem un tren ràpid Tarragona-Barcelona 


Som la única capital catalana que no està connectada amb Barcelona amb la seva estació urbana amb trens ràpids que ens situïn a l’Estació de Sants en 25 minuts. Això ja ho sabíem, des de fa anys, però ara sembla que podria haver una solució si el Ministeri de Foment accepta dur a terme un projecte que es diu “enllaç de l’Arboç” per garantir que tren de passatgers amb ample europeu tinguin cabuda en el tram on es preveu construir el denominat Tercer Carril, pensat inicialment per resoldre el tema de les mercaderies.

Això del Tercer Carril, afegir una via a l’actual entre Vila-seca i Castellbisbal, per permetre el pas de de combois de mercaderies en ample europeu, és complicadíssim. Per una banda, si no es fa el nostre Port i el polígon industrial podrien perdre competitivitat, per un altre, si es fa tal com està plantejat, la ciutat de Tarragona perdrà molts trens de passatgers regionals i de llarg recorregut (els que venen del sud o de les Terres de l’Ebre) que no podran passar per aquí i que es desviaran cap a Perafort. També tenim els veïns de Llevant i el sector turístic preocupats per l’impacte que tindrà el Tercer Carril si no es fa ràpidament la via de l’interior per les mercaderies, la Perafort-Roda de Berà i els desviem serà un problema important. En aquest darrer aspecte també coincideixo plenament.

Tot plegat es complex, i dins d’això com a tinent d’alcalde responsable de Mobilitat el que preocupa especialment es l’afectació que la mesura del Tercer Carril tindrà sobre la mobilitat i que la nostra estació urbana de Tarragona deixi de tenir una bona connexió amb Barcelona. Ara no es bona, però encara serà molt pitjor.

L’alcalde, Josep Fèlix Ballesteros, té clar també aquest aspecte entre d’altres, com que el projecte ha de ser provisional, que els aparcadors no es facin en llocs emblemàtics (Tamarit i davant del Balcó del Mediterrani), que es faci accessible l’estació i que es prevegin les pantalles acústiques suficients per reduir el soroll que pot generar el trànsit de mercaderies pel tram que travessa el nostre municipi. A més a més de tot això, ha demanat al Ministeri l’enllaç amb l’Arboç, perquè ja que haurem de transigir amb el Tercer Carril, que com a mínim serveixi per portar els trens ràpids com l’Avant (que són en ample europeu i que ara van a Perafort) al centre de Tarragona.

De moment el Ministeri de Foment ens ha demanat un dies per respondre. Confiem que el seny s’imposi i es repensi el projecte per donar solució a l’estació de Tarragona i que no perdi trens de passatgers. La ciutat, com a capital que també és igual que Lleida i Girona, també vol una connexió ràpida amb Barcelona.

Begoña Floria
Tinent d’alcalde de Mobilitat i Medi Ambient

Per Begoña Floria

Periodista, socialista y actualmente concejal en Tarragona. Me apasiona todo lo que tiene que ver con comunicación, sociedad en red y nuevos liderazgos sociales