>El escàndol del pàrquing de Jaume I, 25,7 milions d’euros llençats a la brossa

>

Resulta difícil qualificar el que ha passat amb el pàrquing “intel·ligent” de Jaume I de Tarragona. Escàndol? Incompetència?……? El que és evident o el que sabem des d’ahir és que s’han llençat a la brossa 25,7 milions d’euros (recorden quants diners són en pessetes? per plorar….) i que mai funcionarà com va estar pensat l’any 2000 per l’anterior equip de govern de CiU i PP.Un any hem trigat a desllorigar com estaven les coses realment i encara hi ha temes que estan pendents de clarificar. Una d’elles és el perquè es van pagar dos vegades les estructures metàl·liques a l’empresa Alem “abans que es lliurés el material i hores d’ara encara no sabem si el que es va rebre era el correcte”. En fi…un desastre total a nivell de gestió, de previsió, de planificació i de control polític.

I dic de control polític perquè, més enllà de les responsabilitats de tot tipus que es determinin finalment, el que és evident és que el govern anterior de CiU i PP podrien haver iniciat el procés que hem fet nosaltres molt abans, en veure que el pàrquing no avançava, però no ho van fer, al contrari, van anar posant diners al forat per intentar fer fugides endavant.

Segons l’informe tècnic lliurat ahir, només s’ha dut a terme el 35% del projecte global tenint en compte que estava planificat per més de 600 places i que si finalment s’acabés (per la qual cosa faltarien 5 milions d’euros més com a mínim) hauria de tenir 250 places perquè funcionés raonablement bé i amb un temps d’espera pels usuaris que no superi els 10 minuts. És a dir, econòmicament i tècnicament inviable. Un desastre.

Finalment sabem con estan les coses i que la única solució és fer un aparcament convencional invertint, això sí, més diners i donant per perduts els anteriors.

Qui es vulgui entretenir, té la cronologia del tema extensa per saber com han anat les coses. Ara, és temps de buscar solucions i de determinar què va passar amb els 25,7 milions perduts.

CRONOLOGIA PÀRQUING JAUME I

  • · El 27 de juny de 2000: s’aprova pel ple de l’Ajuntament el plec de clàusules jurídiques, econòmiques, administratives i tècniques que havien de regir el procediment obert mitjançant concurs per a l’adjudicació del contracte.

    · 23 d’abril de 2001: El Ple de l’Ajuntament de Tarragona va aprovar l’expedient de contractació.

    · El Consell d’Administració d’ Aparcaments Municipals de Tarragona, celebrat el 28 de maig de 2001, va acordar per unanimitat la constitució d’una Unió Temporal d’Empreses, formada per Sistemas Alem i va facultar al president, vicepresident i gerent per a la constitució d’una UTE anomenada Jaume I.

    · El 6 de juny de 2001 es va publicar la licitació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

    · L’11 de juliol de 2001 Aparcaments Municipals de Tarragona (AMT) i Sistemas Alem van presentar la plica que contenia la proposició econòmica i el projecte per a prendre part en el concurs per a l’ús privatiu de domini públic, mitjançant concessió administrativa, per a la construcció i la subsegüent explotació de l’aparcament per a vehicles automòbils en la illa 51 del P.I.P.A davant del Rectorat de la Universitat Rovira i Virgili.

    · El 12 de juliol de 2001 es va constituir la mesa de contractació.

    · El 22 de juliol de 2001, la mesa de contractació, va efectuar l’acte d’obertura de pliques. Entre altres documents aportats, figura les informes favorables de Sistemas Alem per part de l’Agència Tributària i un informe favorable de la Tresoreria de la Seguretat Social, amb certificacions positives.

    · El 14 de març de 2002 es van adjuntar els informes favorables emesos per l’arquitecte i l’enginyer de camins. A continuació, la mesa de contractació va elevar la proposta d’adjudicació de la construcció del pàrquing a la AMT i Sistemas Alem -amb el compromís de crear una UTE- a la comissió de govern de l’Ajuntament.

    · El 22 de març de 2002 es va constituir la UTE davant notari.

    · Finalment, el pàrquing va ser adjudicat el 26 de març de 2002, amb un cost de l’obra de 3.952.629’22 €.

    · El consell de la UTE, i després d’analitzar diverses ofertes, el 26 de març de 2002 s’adjudicà l’obra d’enderrocament del col·legi. El permís d’enderrocament s’aconsegueix l’11 de juny de 2002, data de l’inici de les obres.

    · 3-03-06 – Veïns i oposició alerten que el pàrquing Jaume I col·lapsarà la Part Alta

    COMENCEN A SORGIR PROBLEMES

    · 9-03-06- La modificació de l’estructura exterior i l’aparició d’una cisterna obliga a modificar el projecte, que tindrà dos aparcaments i un funcionarà amb un elevador hidràulic i, l’altre, amb ascensors. El temps mitjà d’espera serà de 30 segons a 3 minuts

    · 25-08-06- La insolvència de Sistemes Alem constructora retarda les obres del pàrquing. L’Ajuntament de Tarragona estudia accions legals i es planteja rescindir el contracte amb Sistemas Alem

    · 25-08-06- Nou retard al pàrquing. Els successius incompliments de Sistemes Alem, segons Aparcaments, és la causa que pateixi un nou retard la inauguració. El pàrquing havia d’inaugurar-se a l’estiu i, amb molta sort, acabarà sent a finals d’any, segons va dir l’alcalde Nadal.

    · 26-08-06- L’oposició carrega contra el pàrquing. “És una vergonya i un desastre des del punt de vista urbanístic i econòmic”, exclama el portaveu socialista, Josep Fèlix Ballesteros.

    · 26-08-06- L’ajuntament no va comprovar la solvència de la UTE del pàrquing Jaume I

    · 30-08-06- Nadal confirma l’impagament de 300.000 euros a la constructora de l’aparcament

    · 30-08-06- L’alcalde Nadal manifesta estar disposat a assumir el 100 per 100 de la UTE que construeix el pàrquing per assegurar-se la posada en funcionament.

    · 30-08-06- L’empresa Sistemes Alem culpa al consistori de la seva situació. Reclama a l’Ajuntament 283.000 euros i Joan Miquel Nadal assegura que no se li deu res.

    · 31-08-06- Aparcaments demanarà un crèdit de sis milions per acabar el pàrquing

    · 3-09-06: El PSC reclama el pressupost del pàrquing i diu que s’ha duplicat o triplicat

    · 5-09-06: Una auditoria recomanava un pla financer a la UTE del pàrquing

    · 5-09-06- L’aparcament costarà 12 milions d’euros, el triple del previst

    · 6-09-06- Nadal reconeix que el pàrquing té un sobrecost econòmic i entona el mea culpa. Justifica l’alt cost amb l’excavació i el retard

    · 8-09-06- El pàrquing de la Part Alta no té el projecte en regla

    · 28-09-06- El pàrquing deu 80.000 euros de la taxa d’ocupació, segons el Síndic de Greuges.

    · 3-10-06- El fiscal insta el govern que valori el dany patrimonial al pàrquing

    · 12-10-06- Aparcaments demanarà un crèdit de 9 milions pel pàrquing. El pressupost inicial pujava a 4 milions, però per problemes financers sorgits amb Alem el cost final pujarà als 12. Ballesteros denuncia que el deute actual de l’Ajuntament està en 135 milions. El ple de l’ajuntament formalitza aquesta operació de crèdit

    · 15-10-06- Els veïns suspenen el pàrquing. Cinc anys després d’iniciar-se la construcció, el pàrquing Jaume I no veu la llum al final d’un túnel ple de complicacions

    · 20-10-06- Sistemes Alem diu que l’estructura mecànica del pàrquing ja està rovellada. La falta d’ús i les filtracions d’aigua han rovellat el mecanisme del pàrquing intel·ligent

    · 21-10-06- Aparcaments diu que Alem només ha instal·lat un dels quatre elevadors. Falta ultimar el 30 per cent de l’estructura del ‘mecano’ dissenyat per Alem

    · 23-10.-06- El PSC denuncia que un generador del pàrquing provoca molèsties als veïns
    · 24-10-06- L’Ajuntament de Tarragona portarà Sistemas Alem als jutjats i acabarà tot sol el pàrquing

    · 26-10-06- L’Ajuntament acudeix al Tribunal Arbitral per treure endavant el pàrquing

    · 28-11-06- Les cates realitzades al pàrquing van identificar la duresa de la pedra. L’empresa responsable de fer les prospeccions geològiques va fer sis perforacions i no 17 com va assegurar l’equip de govern un mes abans

    · 31-10-06- Nadal diu que cada plaça costarà 18.000 euros.

    · 29-11-06- Ballesteros s’ofereix per presidir una comissió d’investigació del Jaume I. PSC, ERC i ICV ha demanat per escrit la creació d’aquesta comissió. El portaveu socialista creu que l’equip de govern no diu tota la veritat sobre el pàrquing.

    · 30-11-06- El portaveu de l’equip de govern, Joan Aregio, assegura que cap sondeig va aconsellerar frenar la construcció. Aregio diu que es van fer 10 cates més, dos anys i mig després de les 7 primeres.

    · 21-12-06- L’alcalde Nadal diu que el pàrquing Jaume I entrarà en funcionament a finals del proper mes d’abril. Nadal compara l’obra amb la de la Catedral.

    · 9-01-07- L’equip de govern format per CiU i PP refusa crear una comissió d’investigació del pàrquing

    · 10-01-07- L’oposició demana màxima transparència.

    · 10-04-07- Aparcaments garanteix acabar les obres en un mes. El portaveu del PSC, Josep Fèlix Ballesteros, assegura que no es posarà en marxa al 100 per cent però Aregio i l’empresa ho desmenteixen

    · 18-04-07- Les obres es troben a la fase final i s’inaugurarà durant la primera setmana de maig. Ballesteros assegura tenir dubtes que funcioni aquesta data.

    · 5-05-07- L’equip de govern insisteix que ‘el pàrquing tindrà les places que es preveien o més’

    · 18-05-07- El PSC denuncia que Aparcaments li ha denegat l’accés al pàrquing Jaume I.

    CANVI DE GOVERN A L’AJUNTAMENT

    · 28.06.07 – L’ajuntament confirma que el pàrquing Jaume I tindrà 150 places menys de les previstes, a causa de l’alçada i de les torres que emmagatzemaran els vehicles. El cost final oscil·larà entre els 19 i els 20 milions d’euros, cinc vegades més del previst inicialment.

    · 04.07.07 – El cost del pàrquing Jaume I ascendeix fins els 22 milions d’euros, tot i que es creu que aquesta xifra encara pot seguir augmentant. El cost de cada plaça supera els 4.800 euros.

    · 13.07.07 – El consistori estudia la millor fórmula financera per fer front al cost total del pàrquing Jaume I.

    · 13.07.07 – Es demanarà un altre crèdit de quatre milions d’euros per posar en marxa el pàrquing Jaume I. Finalment, l’obra costarà 16 milions d’euros, que podrien augmentar a 24 si el consistori perdés el litigi que l’enfronta amb l’antic soci, Sistemas Alem.

    · 13.09.07 – Sistemas Alem haurà de pagar 5 milions d’euros a l’Ajuntament de Tarragona pel pàrquing Jaume I, fet que reduirà el cost final previst de l’obra.

    · 14.09.07 – PSC i ERC alerten que serà difícil cobrar els 5 milions d’indemnització del pàrquing Jaume I que ha de pagar Sistemas Alem, ja que l’empresa es troba en una situació econòmica complicada.

    · 18.09.07 – El cost del pàrquing Jaume I superarà els 24 milions d’euros amb escreix i el govern municipal segueix sense poder fixar encara una data d’obertura.

    · 13.11.07 – No es pot garantir que el pàrquing Jaume I funcioni tal i com estava previst.

    · 14.11.07 – La constructora del pàrquing Jaume I va lliurar l’obra plena d’irregularitats. El més destacat és el desnivell que provoca un efecte muntanya russa.

    · 16.01.08 – “El pàrquing Jaume I és una desafortunada herència amb la que ens hem trobat i actuarem amb fermesa”, assegura l’alcalde Josep Fèlix Ballesteros.

    · 14.02.08 – L’ajuntament s’ha compromès a atendre les peticions veïnals de la Part Alta sobre la posada en marxa de l’aparcament Jaume I, sobretot relacionades amb la seguretat i la mobilitat.

    · 18.02.08 – El pàrquing Jaume I segueix, després de nou mesos, en fases de proves parcials, ja que els tècnics encara no han pogut comprovar el sistema robòtic complet amb vehicles. Davant aquesta situació s’opta per contractar a dues enginyeries per fer una diagnosi d’aquest tema.

    · 22.02.08 – Aparcaments Municipals decideix cessar al gerent de l’empresa i responsable de les obres del pàrquing davant la impossibilitat de fer-lo funcionar. Paral·lelament, l’Ajuntament para les obres i l’Empresa Aparcaments Municipals contracta a l’empresa Agora Consulting i Duart un informe per diagnosticar situació financera i constructiva del pàrquing Jaume I (les obres estan parades des del 22 de febrer).

Per Begoña Floria

Periodista, socialista y actualmente concejal en Tarragona. Me apasiona todo lo que tiene que ver con comunicación, sociedad en red y nuevos liderazgos sociales

6 thoughts on “>El escàndol del pàrquing de Jaume I, 25,7 milions d’euros llençats a la brossa

  1. KEIFAREM says:

    >MOlt be, l’escrit , llàstima que els que s’ho han de llegir no ho facin, i continuïn volent donar lliçons de decència .

    Lo que mes em preocupa és que encara es tinguin de gastar mes diners.

    Ens calen informes com aquest de cada cosa , encara que sigui a vora de les 6 del mati necessitem que s’ens expliqui com son les coses .

    Us imagineu tots aquest diners invertits en la EMT … que és podria fer ? Busos més petits , ecològics i operatius , mes freqüència de pas , mes personal , millors i mes modernes parades , un servei informàtic d’informació cap als mòbils o pdas … si la EMT tingues més recursos i imaginació per a gastar-los … no caldrien tants pàrquings no ?

    KEIFAREM

  2. Jordi Roca says:

    >Ya nos podíais haber dado una información parecida con lo de los Juegos 2017.

    Espero que en ambos temas cumpláis con vuestros propósitos de transparencia.

    En el caso de Tarragona 2017 no lo habéis sido y que saquéis a los de Ágora de sus vacaciones para sacar lo del párking no me da muy buenas esperanzas.

  3. Anonymous says:

    >Tres o cuatro meses de discusiones entre los partidos y ya está. No se conocerán nunca los responsables del desastre, si hay investigaciones no se sacará nada en claro.Al tiempo.

    Alguien, no sé quien y yo no seré, tendría que exigir responsabilidades por la mala gestión del dinero “municipal”, de nuestro dinero. En cualquier otro ámbito que no sea el político una situación de este tipo desenbocaría en demandas, juicios y demás.
    Es completamente inadmisible lo que ha ocurrido.

  4. Anonymous says:

    >Lo dicho… Ahora el Sr. Aregio dice que los números están mal y que la “desviación” es sólo de un 25 %.
    Supongo que mañana , además de decirle que “desviación” no es sinónimo de incompetencia o mangoneo , le dirán que los números son correctos.
    Pasadomañana otra respuesta y al otro, otra. Y así hasta que todo se diluya y se encuentre otro asunto para tirarse los trastos a la cabeza.

    Realmente es todo muy decepcionante.

    Las reuniones de partidos tras las jornadas electorales en las que se analizan , diseccionan, investigan las causas de la desfección del ciudadano de a pie del mundo de la política son puras maniobras, por no escribirlo con t, para que pensemos que realmente están interesados.

    Lo repito : es todo muy decepcionante.

  5. Pere Joan says:

    >No compareu el Pkg amb TGN2017!! Siusplau, en 1 cas 80.000 euros questionats; en l’altre 25 milions d’euros!!!!! a tarragona som gilipolles o què??

  6. Jordi Roca says:

    >Benvolgut Pere Joan,

    Doncs, si no m’ho prohibeixes, si que ho comparo:

    Primer, no són 80.000 euros els qüestionats.

    Segon, quin és el límit a partir del qual les Administracions Públiques han de ser curoses?

    Tercer, quan es tracta de “coses rares” siguin 1.000 ó 1.000 milions d’euros, el Grup Municipal del PP demanen tres coses:

    * Transparència
    * Informació
    * Rigor

    I, per ara, en cap dels dos casos les tenim.

    Ara bé, si el que no es pot comparar depen del color del partit que governa, aleshores el que proposes té un altre nom.

    Gràcies,

    Jordi Roca
    Portaveu Adjunt Grup Mpal PP a Tarragona

Comments are closed.